About POINT OF VIEW

Im auge des betrachters

A film by otwin biernat


Point of View does not follow the traditional way of filmmaking and how to tell a story. It allows its audience/viewer to become a witness of a specific time period amongst a family that has not yet moved on from its past. The usual observation known to viewers is disregarded here since the audience is taken into the storyline thanks to the camera’s own part in the story. Through this, the audience shares a key position with the central person who initially created this family constellation. The camera films for over 70 minutes without any cut. POINT OF VIEW is a 80 minute experimental, realtime family drama, which is being autonomously being produced by an independent group of artists, away from the usual funding policy. A note of black humour along with proponents of daring film will be felt throughout the film. The plot and screenplay was written by Austrian film maker Otwin Biernat.

 

IM AUGE DES BETRACHTERS lässt den Zuschauer zu einem Zeitzeugen einer Momentaufnahme innerhalb einer Familie werden, die ihre Vergangenheit noch nicht bewältigt hat. Die Betrachtung von aussen fällt weg, da der Zuschauer zusammen mit der Kamera zu einem Teil der Geschichte wird. Dabei nimmt der Zuschauer die Position jener zentralen Schlüsselperson ein, die diese Familienkonstellation initiiert hat. Das Besondere an der Umsetzung ist, dass die Kamera in den ersten 80 Minuten scheinbar ohne Schnitt durchgehend dreht. IM AUGE DES BETRACHTERS ist ein 80 minütiges experimentelles Echtzeit- Familiendrama, welches eigenständig und unabhängig von einer Gruppe kreativer Künstler selbst produziert wird, abseits der üblichen Förderpolitik. Befürworter von gewagten Filmen mit einer speziellen Prise schwarzen Humors werden sich durch den entstehenden Film angesprochen fühlen. IM AUGE DES BETRACHTERS greift die psychologischen Vorgänge einer Familienkonstellation auf, die allgemein bekannt sein dürften: Unverarbeitete Probleme drängen die Familienangehörigen in die gewohnten alten Muster zurück. IM AUGE DES BETRACHTERS versetzt den Zuschauer in die Perspektive der in sich zurückgezogenen verstummten Mutter, die inmitten dieser komplex verstrickten Familienstruktur die zentrale Rolle spielt.




About the Cast

KNUT KRÖDEL (Karl Krämer)

Knut Krödel ist ein Schauspieler aus Norddeutschland. Mit seiner Rolle als Karl Krämer wurde Knut weltweit mehrfach nominiert und ausgezeichnet, u.a .  beim New York International Film Festival.

Knut Krödel ist auch bekannt aus "Ein Mann meiner Größe" (1983) und "Aus dem Logbuch der Peter Petersen" (1977). 

UTA KRÜGER (Anne Krämer)

Uta Krüger spielte neben etlichen Film und Fernsehproduktionen auch an mehreren Theatern, u. a.  beim Theater am Kurfürstendamm, im Stadttheater Lüneburg oder bei den Bad Hersfelder Festspielen.  Sie wurde in der Rolle der Anne Krämer als Bestes Ensemble beim Swindon Independent Film Festival nominiert. 

MAXIMILIAN POPP (Lukas Krämer)

Maximilian Popp wurde am 21. April 1983 in Stuttgart geboren.

Nach seinem Schauspielstudium in Freiburg war er Gast am Theater Freiburg, den Hamburger Kammerspielen, den Marburger Schlossfestspielen und an vielen anderen Häusern.

Wichtige Rollen: Peer Gynt, Prospero, Ruprecht Tümpel, Demetrius, Lysander und Eilif.

Seit der Spielzeit 17/18 ist er festes Ensemblemitglied bei TPT Theater und Philharmonie Thüringen.

Im Auge des Betrachters ist sein Spielfilmdebüt und mit seiner Rolle des Lukas Krämer wurde er gleich als bester Nebendarsteller beim London IFF nominiert.

Maximilian wohnt in Altenburg (Thüringen) und Hamburg und wird von der ZAV Künstlervermittlung in Leipzig vertreten.

BODIL STRUTZ (Frau Hermann)

Bodil Strutz spielte an mehreren Theatern, u.a. an den Mainzer Kammerspielen, Alleetheater Hamburg, Stadttheater Nordhausen.  Mit ihrem Spielfilmdebüt als Frau Hermann wurde sie als Bestes Ensembel beim Swindon Independent Film Festival nominert. 

DORIS PIGNETER (Didi Krämer)

Doris Pigneter stammt aus Südtirol, machte etliche Theaterproduktionen am Alleetheater Hamburg und wurde in ihrem Spielfilmdebüt als des Rolle des transexuellen Jungen Didi als Beste Nebendarstellerin beim London IFF ausgezeichnet.  

 



About the director


OTWIN BIERNAT

Otwin Biernat was born in Graz, Austria. He started his foray into theatre and film in Vienna in 2002, where he developed his skills as an all-round artist. Through various national theatre pieces, he evolved from actor, to assistant director, and ultimately director. In 2009, Otwin moved to Berlin to expand his horizons. He joined the Berlin film circle, and in a spur of curiosity, started experimenting with cameras, leading him to discover his true passion – filmography. In 2011, “Codewort Mr. Bean” which he co-directed, acted in, and produced was selected for the Berlin International Film Festival. The film garnered 3rd place for “Best Camera” in the 99 Fire Films Awards category. Seeking international experience, Otwin moved to the Middle East in late 2011, where he worked for television as senior picture editor. However, the call of filmography was too strong, and in 2014, Otwin made his way back to Europe. He then co-produced the movie “Homesick” which had its world premiere at the Berlin International Film Festival in 2015. Capping off his experience in film and acting over the years, and as a debut to a career in directing, Otwin completed his first feature film “Im Auge des Betrachters” in 2017. This movie, which will be the first of many to come, bears Otwin’s filmography identity. Otwin fuses film, satirical theatre, music, painting and drawing, with unconventional storylines and cinematic techniques, creating a holistic art form that captivates and surprises viewers through engaging points of views.

 

Director Statement:

"The completion of my first feature film Im Auge Des Betrachters (Point of View) is a personal milestone as it is not only the culmination of years of experience in theater and film, but also a fulfillment of a challenge to write, produce, direct, film, edit and sell a film on my own. Im Auge Des Betrachters captures the essence of my filmographic identity: • Technique: Running on a low budget of only 10,000 euros, I achieved quality through content and technique rather than special effects. The film is shot from the point of view of one of the characters, and the storyline and shooting was optimized to achieve 80 minutes of real-time material, with no cut visible. • Style: I combined different art forms (theatrical satire, chanson music and creative cinematic effects) into a film which engages and captures the viewers’ attention via subtle twists. By fusing these different elements, I show that creativity has no borders, and in line with the title of the film, is a matter of perspective and point of view. • Content: The film touches a topic which everyone can relate to – family and the entailing relationship dynamics and conflicts. Yet the familiar is made unfamiliar through a jolting mix of perspectives and coping mechanisms – from the mundane to the bizarre. On a personal level, the film was planned to be shot over 8 days but technical issues cut down the shooting time to 4 days. My father passed away within those 4 days, transforming the artistic challenge to the biggest challenge in my life. The emotional rollercoaster that followed almost made me want to stop this project. Luckily, my father read the film’s script before passing away. He read the storyline with enthusiasm, comparing it with the works of one of his favorite writers - Dostojewski. As a tribute to my father’s memory, I felt duty-bound to overcome the challenges of this film and see it through to completion."

Festivals

 

AWARDS:

– London International Filmmaker Festival: Best Supporting Actress Doris Pigneter – I Filmmaker International Film Festival Marbella: „The BEAST“ Best Feature Film/ Best Drama Feature – Swindon Independent Film Festival: Best Feature Film – Antakya International Film Festival: Best Editor – Bucharest Film Awards: Best Editor – Best Film Awards Cluj: Best feature film/Best Drama Feature/ Best Screenplay/Runner up Best Director – Chhatrapati Shivaji International Film Festival: Best Male Actor Knut Krödel – FICMA Mexico: Special Mention Award – Headline International Film Festival Canada: Special Mention Award

NOMINATIONS: 

 

– New York City International Film Festival | Best Foreign Feature/ Best Male Actor – London International Filmmaker Festival | Best Director/ Best Screenplay/ Best Supporting Actor – Swindon Indetpendent Film Festival – FICMA: Best Feature Film – 8th Jagran Film Festival: Best feature film | World Panorama – Sofia Independent Film Festival: Best low and no budget feature film – Transylvania Cinema Awards: Best feature film – Lissabon International Film Festival: Best Experimental Film – Top Indie Film Awards: Extra consideration: Best Cinematography/ Original idea/  Best actor – Barcelona Planet Film Festival: Best trailer – 12 Months Film Festival: Best Feature Film/ Best Experimental Film / Best Trailer – Hollywood Screenings Film Festival – Los Angeles CineFest